top of page

Algemene voorwaarden

ALGEMENE VOORWAARDEN CLEANING EXPERT ROTTERDAM

 

Identiteit ondernemer 

Naam: Cleaning Expert Rotterdam

Adres: Paulus Potterlaan 8, Unit H6, 2902 GP Capelle a/d IJssel

KvK-nummer: 81960611

Btw-nummer: NL003624501B82

Rekeningnummer: NL77INGB0006191502

 

Artikel 1. Begripsomschrijving       

  1. Schoonmaakwerkzaamheden en/of andere bedrijfsdiensten 

  2. Partijen   

  3. Opdrachtgever: een natuurlijke of rechtspersoon voor wie hij onder deze voorwaarden werkt. Een natuurlijke of rechtspersoon die volgens de overeenkomst schoonmaakwerkzaamheden en/of andere bedrijfsdiensten verricht. Hoewel hij deze werkzaamheden verricht, kan hij niet worden aangemerkt als klant in de zin van deze voorwaarden. (Zie ook: Algemene Onderaannemersvoorwaarden.)

  4. Opdrachtnemer: een natuurlijke of rechtspersoon die onder deze voorwaarden werkzaamheden verricht voor een opdrachtgever. 

  5. Werkplan: nadat de aannemer met de opdrachtgever heeft onderhandeld, staat op het werkplan de vorm van de werkbeschrijving aangegeven en de locatie, tijd en frequentie van de verschillende soorten werkzaamheden. 

  6. Doel: schoonhouden van gebouwen, schepen, bussen, treinen, sanitaire voorzieningen enz. 

 

Artikel 2 Offerte 

Alle offertes zijn vrijblijvend, tenzij schriftelijk anders is vermeld.

 

Artikel 3 Orderbevestiging 

  1. Nadat de opdrachtnemer de inhoud van de overeenkomst heeft bevestigd met een opdrachtbevestiging en een werkplan aan de opdrachtgever, mag de opdrachtnemer ervan uitgaan dat de opdrachtgever volledig akkoord is met de opdrachtbevestiging en het werkplan, tenzij de opdrachtgever binnen 7 dagen via een aangetekende brief de opdrachtnemer het tegendeel laat weten.

  2. Bevestiging en werkplan. Alleen de voorwaarden, vermeld in de opdrachtbevestiging en het bijgevoegde werkplan, zijn bepalend voor de inhoud van de overeenkomst tussen beide partijen. 

  3. Als het een om eenmalige activiteit gaat, nemen we aan dat de klant instemt met de orderbevestiging en het werkplan, dat wil zeggen dat hij de documenten heeft ondertekend en/of mondeling toestemming geeft om de activiteit te starten.         

Artikel 4 Wijziging overeenkomst

  1. Wijzigingen van de overeengekomen opdrachtbevestiging zijn, uitgezonderd de gevallen benoemd in artikel 6.2 en 9.3 van deze Algemene Voorwaarden, voor beide partijen pas bindend indien er een schriftelijke aanvullingsclausule is gevoegd bij de originele opdrachtbevestiging. 

 

Artikel 5 Uitbesteding 

  1. Alleen met schriftelijke toestemming van de opdrachtgever kan de opdrachtnemer de overeenkomst geheel of gedeeltelijk door een derde laten uitvoeren. Deze toestemming is niet vereist voor glazenwassers en/of voor eenmalige werkzaamheden. 

  2. Indien de werkzaamheden, zoals glazenwassen en/of eenmalige werkzaamheden door derden worden verricht, zal de opdrachtnemer dit aan de opdrachtgever melden. 

  3. De Algemene Voorwaarden voor onderaannemer zijn van toepassing voor de aannemer. 

 

Artikel 6 Uitvoering van de overeenkomst     

  1. De werkzaamheden worden uitgevoerd conform het werkplan. 

  2. Indien het noodzakelijk of wenselijk lijkt om tijdens de uitvoering van de overeenkomst kleine wijzigingen aan te brengen in de uitvoering van de werkwijze, kan de opdrachtnemer besluiten om de uitvoeringswijze te wijzigen zonder dat er prijsaanpassingen nodig zijn. Dit mag alleen als de aangepaste werkprocedures minimaal een vergelijkbare kwaliteit garanderen en afwijkingen aan de klant gecommuniceerd worden.  

  3. Indien de aannemer tijdens de uitvoering van de overeenkomst meent blijvend het werkplan te moeten wijzigen en deze afwijkingen leiden tot prijsaanpassingen, dan vinden de prijsaanpassingen pas plaats na onderhandeling tussen de partijen en met inachtneming van de bepalingen, zoals beschreven in artikel 4. 

  4. Tenzij anders overeengekomen, wordt er alleen op werkdagen en in de weekenden gewerkt en niet op nationale feestdagen. Indien plotselinge bijzondere omstandigheden het volgens de opdrachtgever of opdrachtnemer noodzakelijk maken, kan hij in de onderhandeling afwijken van de voorschriften.      

Artikel 7 Naleving en controle van contracten

  1. Indien de opdrachtgever binnen de overeengekomen termijn vaststelt dat de uitvoering van het werkplan grotendeels afwijkt van de gemaakte afspraak of wanneer, uitgaand van het vooraf door beide partijen schriftelijk overeengekomen kwaliteitsnorm- en controlesysteem, wordt vastgesteld dat het uitvoeringsresultaat van het werkplan beduidend lager ligt, zal opdrachtgever de geconstateerde afwijking onverwijld schriftelijk aan opdrachtnemer melden. De schriftelijke mededeling bevat tenminste:

Een nauwkeurige beschrijving van de tijd, ruimte, aard en ernst van de waargenomen afwijking.

  1. De opdrachtnemer dient de geconstateerde afwijking binnen een redelijke termijn te herstellen. 

  2. Indien de opdrachtnemer de vastgestelde afwijking niet binnen de gestelde termijn corrigeert of nalaat deugdelijk te corrigeren, staat de opdrachtgever vrij de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst per direct te beëindigen.   

  3. De opdrachtgever zal de opdrachtnemer per aangetekend schrijven op de hoogte stellen van de beëindiging van de overeenkomst. Indien de geconstateerde afwijking echter de eerste afwijking is die door de opdrachtgever aan de opdrachtnemer binnen zes maanden wordt gemeld of indien de geconstateerde afwijking van geringe betekenis is, wordt de overeenkomst niet ontbonden. Voor opdrachtgevers en -nemers mogen dergelijke afwijkingen niet leiden tot ontbinding van de overeenkomst.

 

Artikel 8 Hulpmiddelen

  1. Alle hulp- en schoonmaakmiddelen, nodig voor het uitvoeren van de overeenkomst, zijn bij de prijs inbegrepen. Tenzij anders overeengekomen, is de aannemer vrij in de keuze van de hulp- en schoonmaakmiddelen die hij gebruikt.

  2. In tegenstelling tot het hierboven genoemde artikel 8,1 zal de opdrachtgever kosteloos water, elektriciteit en gas leveren dat nodig is om de werkzaamheden uit te voeren. Voor glazenwasser-werkzaamheden kan de aannemer kosteloos gebruik maken van de faciliteiten die op en rondom het gebouw aanwezig zijn voor buitenwerkzaamheden.

  3. Na onderhandeling tussen opdrachtgever en aannemer worden kosteloos voldoende afsluitbare ruimten (zoals kasten e.d.) ter beschikking gesteld voor materiaalopslag en uitsluitend voor gebruik door de aannemer. De opdrachtgever is verplicht de bedrijfsmiddelen (waaronder materialen, middelen en machines) van de aannemer, die in zijn ruimte worden gebruikt en opgeslagen, zorgvuldig af te sluiten en passende maatregelen te nemen. Het is noodzakelijk om deze activa te behouden. De bij de schoonmaakwerkzaamheden gebruikte materialen, apparatuur en machines blijven eigendom van de aannemer. De opdrachtgever is verplicht op eerste verzoek van opdrachtnemer zijn medewerking te verlenen aan het terughalen van genoemde zaken door opdrachtnemer.

  4. 4.De opdrachtgever zal na onderhandeling met de aannemer kosteloos zorgen voor voldoende faciliteiten voor het personeel van de aannemer, zoals garderobes, magazijnen etc.

 

Artikel 9 Prijs 

  1. De prijs wordt bepaald op basis van de wensen van de klant en de oppervlakte en bezetting, decoratie, inventaris, gebruik en de bestemming het object.

  2. Als de situatie, zoals beschreven in artikel 9.1, gewijzigd dient te worden, is de mogelijkheid dat de opdrachtnemer de prijs moet aanpassen en zal de opdrachtnemer met de opdrachtgever onderhandelen en naar behoren voldoen aan artikel 4 om de prijs aan te passen.

  3. Als het loon en/of de andere onkosten van de aannemer tijdens de looptijd van de overeenkomst zijn gewijzigd en dit is te wijten aan een wijziging in de betreffende cao, dan wel aan de dwingende uitkomst van een wetswijziging, beschikking of overheidsbevel of als er ondersteunend materiaal wordt gebruikt en/of de kosten van materialen, transportmiddelen etc. wijzigen, zal de afgesproken contractprijs aangepast worden.

Artikel 10 Betaling 

  1. Facturering vindt plaats op het in de offerte vermelde tijdstip. Tenzij in de offerte anders is vermeld, vindt facturering plaats uiterlijk in de derde week van de kalendermaand of in een periode van vier weken. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum. 

  2. De opdrachtnemer is bevoegd de werkzaamheden op te schorten indien: 

  • De opdrachtgever ondanks het verzoek weigert de betalingsverplichtingen na te komen. 

  • De opdrachtgever kan zijn (beweerde) vorderingen op opdrachtnemer niet vergoeden. 

  1. Alle kosten in verband met gerechtelijke of externe incasso zijn voor rekening van de klant. Buitengerechtelijke kosten worden vastgesteld op 15% van de hoofdsom. 

 

Artikel 11 Eigendomsvoorbehoud

  1. Wanneer de contractant goederen aan de klant verkoopt, zoals schoonmaakproducten en sanitair, behoudt de contractant het eigendom van de goederen totdat de klant de facturen voor de goederen heeft voldaan. De aannemer heeft het recht om zonder voorafgaande ingebrekestelling de goederen, voor zover ze niet verbruikt zijn, terug te trekken na de vervaldatum van de facturen die hij voor de desbetreffende goederen aan de opdrachtgever heeft gestuurd. 

Artikel 12 Aansprakelijkheid 

  1. De opdrachtnemer is alleen aansprakelijk voor schade aan het gebouw, de inventaris, personen of eigendommen van het personeel van de opdrachtgever, indien deze schade te wijten is aan fouten of nalatigheid van de opdrachtnemer, zijn personeel of diens onderaannemers bij de uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden. Deze aansprakelijkheid kan maximaal € 1. 134. 000 per gebeurtenis bedragen. De aannemer is niet verantwoordelijk voor schade hoger dan €1. 134. 000. Partijen kunnen voor de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer een ander maximumbedrag overeenkomen, mits schriftelijk vastgelegd (zie onderdeel 2 van dit artikel). 

  2. Bij het aangaan van de overeenkomst kan, indien wenselijk, worden afgesproken dat de aansprakelijkheid van de aannemer voor schade als gevolg van opzet of grove schuld van de aannemer, zijn werknemers of de onderaannemer die werken aan het gebouw, inventaris, mensen of eigendommen van werknemers een bedrag van hoger dan € 1. 134. 000, maar niet meer dan € 2. 500. 000 per gebeurtenis worden vastgesteld. De extra kosten die de opdrachtnemer maakt om deze aansprakelijkheidsuitbreiding te bewerkstellen, komen voor rekening van de opdrachtgever, tenzij anders overeengekomen. 

  3. De schade, zoals genoemd in lid 12.1 en 12.2, waarvoor opdrachtnemer aansprakelijk is tot het vastgestelde of overeengekomen maximum, is beperkt tot directe materiële schade en persoonlijk letsel. De ondernemer is nimmer aansprakelijk voor vermogensschade en eventueel daaruit voortvloeiende schade. Bij verlies van sleutels worden alleen de kosten voor het vervangen van sleutels vergoed. 

  4. De aannemer heeft een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (AVB) afgesloten voor materiële schade en/of persoonlijk letsel met een minimum verzekeringsbedrag van € 50. 000 per aanspraak en € 100. 000 per verzekeringsjaar. 

  5. De aannemer is niet aansprakelijk voor schade die niet in dit artikel staat benoemd. 

  6. Bij gebruik van een hoogwerker is de aannemer niet aansprakelijk voor schade aan planten, grasvelden, trottoirs, leidingen, putten etc. 

  7. De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer voor aanspraken van derden voor of als gevolg van schade, geleden als gevolg van de uitvoering van deze overeenkomst. 

  8. De klant is verplicht de schade binnen 14 dagen na het incident schriftelijk te melden. 

 

Artikel 13 Relatiebeding

  1. De opdrachtgever is voor de duur van de arbeidsovereenkomst van het personeel van de opdrachtnemer, dan wel voor de duur van de overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtnemer en gedurende een periode van 6 maanden na de beëindiging daarvan niet gerechtigd of op enigerlei wijze rechtstreeks of indirect en buiten de opdrachtnemer werkzaamheden te laten verrichten door het personeel van de opdrachtnemer. 

  2. Indien de opdrachtgever zonder toestemming van de opdrachtnemer een arbeidsverhouding en/of andere overeenkomst aangaat met de onder 13.1. genoemde werknemers voor het verrichten van soortgelijke werkzaamheden/ diensten, binnen de onder 13.1 van dit artikel genoemde zes maanden, is de opdrachtgever verplicht een boete van € 750 te betalen voor het genoemde dienstverband/contract voor een week of gedeelte van een week waarin dat dienstverband/contract heeft gecontinueerd of zal voortduren. 

 

Artikel 14 Duur van de overeenkomst en beëindiging 

  1. De overeenkomst wordt geacht te zijn aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. 

  2. De beëindiging van het contract kan alleen gebeuren met aangetekende brieven van beide partijen. De benoemingstermijn bedraagt in ieder geval minimaal 3 maanden.

  3. Bij opzegging door de contractspartij: per aangetekende brief. Bij geval van annulering door opdrachtnemer:

  • Als de aannemer meedoet aan een nieuwe aanbestedingsprocedure: op dat moment is de nieuwe aannemer schriftelijk op de hoogte gebracht van de aannemer.

  • Indien de aannemer niet meedoet aan de nieuwe aanbestedingsprocedure: wanneer de opzegging geschiedt per aangetekende brief, maar met dien verstande dat tenminste één maand van de opzegtermijn moet liggen na het moment waarop de nieuwe aannemer of het besluit tot inhuur van de aannemer schriftelijk is bekendgemaakt. Opzegging vindt plaats tegen het einde van de kalendermaand. 

  1. Onverminderd het bepaalde in het vorige lid hebben partijen het recht om de gesloten overeenkomst met onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke tussenkomst en zonder enige vergoeding te beëindigen, op voorwaarde dat:

  • De wederpartij surséance van betaling eist.

  • De andere partij failliet is verklaard.

 

Artikel 15 Contractwisseling en werkgelegenheid 

  1. De contractant beloont zijn personeel in overeenstemming met de bepalingen van de relevante collectieve arbeidsovereenkomst. Hij zal alle verminderingen en overboekingen doen voor loonheffingen, sociale bijdragen, AOW enz. Opdrachtnemer vrijwaart opdrachtgever voor alle aanspraken ter zake. 

  2. De opdrachtnemer gaat ermee akkoord om de opdrachtgever te behandelen in overeenstemming met de bepalingen voor het dienstverband bij wijziging van het contract in de CAO met het Glasreiniging- en Schoonmaakbedrijf (CAO). Opdrachtnemer zal dit doen bij het aangaan van het contract met de opdrachtgever en bij beëindiging, voor zover dit een contractwijziging betreft, in overleg met het andere contract in kwestie, om zo veel als mogelijk de werkgelegenheid te behouden en uitvoering van een verplichting. De aannemers stemmen ermee in om het schoonmaakpersoneel een arbeidsovereenkomst aan te bieden, conform de cao. 

  3. Voor zover de opdrachtgever, na beëindiging van de overeenkomst met opdrachtnemer, de werkzaamheden genoemd in artikel 1.1 en hierboven niet uitbesteed is aan een ander, is artikel BW 7: 662 e. v. inzake overgang van onderneming van toepassing. 

 

Artikel 16 Overmacht

  1. Indien de overeengekomen werkzaamheden door overmacht aan de zijde van de klant tijdelijk - maximaal 3 maanden - of slechts gedeeltelijk niet kunnen worden uitgevoerd, geeft dit geen recht op vermindering van de overeengekomen prijs voor deze periode. 

  2. Indien de overmacht langer duurt dan de periode, genoemd in lid 1 uit dit artikel, overleggen de ondernemer en de klant over de prijs die geldt voor de resterende overmachtsperiode. 

  3. Indien de uitvoering van de overeengekomen werkzaamheden als gevolg van door de opdrachtgever genomen maatregelen tijdelijk niet of slechts gedeeltelijk niet of niet zinvol is, geeft dit de houder geen recht op vermindering van de totaal overeengekomen prijs voor deze periode.

 

Artikel 17 Geschillen

  1. Alle geschillen over de interpretatie, uitvoering en beëindiging van de overeenkomst, met uitzondering van de burgerlijke rechter en het hoger beroep, zullen worden voorgelegd aan de rechtbank voor het scheidsgerecht voor schoonmaak en commerciële dienstverlening. Het is een geschil wanneer een van de partijen verklaart dat dit het geval is. De betreffende verklaring dient per aangetekend schrijven aan de wederpartij te worden meegedeeld. 

  2. De behandeling van een geschil door het scheidsgerecht in de sector van de schoonmaak en zakelijke dienstverlening schort de mogelijkheid tot beëindiging van de overeenkomst op vanwege de controleerbare gebeurtenissen die aanleiding gaven tot het geschil. 

  3. De Raad van Arbitrage voor de Schoonmaak- en Bedrijfsdienstenbranche berecht het geschil conform de haar opgelegde regelgeving.  

1024px-WhatsApp_logo.svg (1).png
bottom of page